Sequential

Produktów: 16

Sequential

Sequential jest kierowany przez legendarnego projektanta instrumentów i zdobywcę nagrody Grammy, Dave'a Smitha, założyciela Sequential Circuits w 1974 roku. W 1977 roku Dave zaprojektował Prophet-5, pierwszy na świecie w pełni programowalny syntezator polifoniczny i pierwszy instrument muzyczny z wbudowanym mikroprocesorem. W ciągu następnych 10 lat firma Sequential wypuściła na rynek wiele innowacyjnych instrumentów i automatów perkusyjnych.

 

Dave jest znany jako siła napędowa specyfikacji MIDI w 1981 roku. To właśnie Dave ukuł ten akronim. W 1987 roku otrzymał tytuł Fellow of the Audio Engineering Society (AES) za swoją nieustającą pracę w dziedzinie syntezy muzyki. Po zakończeniu pracy w Sequential, Dave był prezesem DSD, Inc, oddziału badawczo-rozwojowego firmy Yamaha, gdzie pracował nad koncepcjami syntezy fizycznej i syntezatorów programowych. Następnie założył grupę badawczo-rozwojową Korg w Kalifornii, w której produkowano Wavestation i inne technologie.

 

Objął stanowisko prezesa firmy Seer Systems i w 1994 roku opracował pierwszy syntezator programowy dla firmy Intel, a następnie pierwszy profesjonalny syntezator programowy, Reality, wydany w 1997 roku.

 

Zdając sobie sprawę z ograniczeń oprogramowania, Dave powrócił do sprzętu i założył Dave Smith Instruments, zaczynając od hybrydowego syntezatora analogowo-cyfrowego Evolver w 2002 roku. Linia produktów rozrosła się do syntezatorów Prophet X, Prophet Rev2, Prophet-6, OB-6 (z Tomem Oberheimem), Pro 2, i Prophet 12, oraz automatu perkusyjnego Tempest (z Rogerem Linnem).

 

W 2018 roku DSI zmieniło nazwę na Sequential, doprowadzając dziedzictwo Dave'a do pełnego koła.

 


 

DZIEDZICTWO MUZYCZNEJ INNOWACJI


Poniżej prezentujemy niektóre z wielu przełomowych instrumentów Dave'a oraz niektóre z technologii, które wprowadził.

 

1974 - SEKWENCER ANALOGOWY MODEL 600

Model 600 był pierwszym w historii produktem muzycznym Dave'a Smitha, 16-sto stopniowym sekwencerem analogowym, który narodził się z pragnienia Dave'a stworzenia sekwencera dla jego własnego Minimooga. Garść tych urządzeń została sprzedana do elektronicznych laboratoriów muzycznych, co dało początek firmie Sequential Circuits.

 

1974 - SEKWENCER ANALOGOWY MODEL 600

 

1975 - SEKWENCER CYFROWY MODEL 800

Model 800 był cyfrowym sekwencerem zdolnym do przechowywania 16 banków 16-krokowych sekwencji dla łącznej ilości 256 nut. Posiadał zarówno wejście w czasie rzeczywistym jak i krokowe.

 

1975 – MODEL 800 DIGITAL SEQUENCER

 

1976 - PROGRAMATOR MODEL 700

Model 700 był programatorem brzmień dla Minimooga i ARP 2600. Mógł przechowywać w sumie 64 programy w 8 bankach po 8 programów.

 

1976 – MODEL 700 PROGRAMMER

 

1978 - PROPHET-5

Prophet-5 był pierwszym na świecie w pełni programowalnym polifonicznym syntezatorem analogowym. Był on również pierwszym instrumentem muzycznym z wbudowanym mikroprocesorem. Był produkowany w latach 1978 - 1984 i został przyjęty przez muzyków wszystkich gatunków. Prophet-5 ustanowił standard dla programowalnych syntezatorów polisynth. Do dnia dzisiejszego, praktycznie wszystkie syntezatory polisynth mogą wywodzić swoje konstrukcje od tego przełomowego instrumentu.

 

1978 – PROPHET-5

 

1980 - PROPHET-10

Prophet-10 był w zasadzie dwoma syntezatorami Prophet-5 połączonymi w jeden instrument. Oferował 10-głosową polifonię analogową, podwójną klawiaturę manuałową oraz interfejs kasetowy do przechowywania i ładowania plików. Zawierał również potężny polifoniczny sekwencer, który był w stanie przechowywać do 6 oddzielnych sekwencji i łącznie 10,000 nut. Zobacz sekwencer polifoniczny poniżej, aby uzyskać więcej szczegółów.

 

1980 – PROPHET-10

 

1980 - POLISEKWENCER

Poly-Sequencer był samodzielnym sekwencerem dla Prophet 5. Był on w stanie przechowywać do 6 oddzielnych sekwencji i łącznie 10.000 nut. Posiadał funkcję nagrywania w czasie rzeczywistym i krokowego, overdubbingu sekwencji i transpozycji oraz wejście zewnętrznego zegara do synchronizacji z innymi instrumentami.

 

1980 – POLY-SEQUENCER

 

1981 - PRO-ONE

Pro-One był pierwszym monofonicznym syntezatorem firmy Sequential. W większości aspektów, był to pojedynczy głos z Prophet-5, ale posiadał również własny sekwencer i arpeggiator. Pro-One był instrumentem, który odniósł ogromny sukces i znalazł się na niezliczonej ilości nagrań, zarówno w czasie jego wydania, jak i do dziś.

 

1981 – PRO-ONE

 

1982 - MIDI

W 1981 roku, Dave wraz z niewielką liczbą przyszłościowych projektantów zaniepokoił się brakiem kompatybilności pomiędzy syntezatorami różnych producentów. Jeszcze w tym samym roku, Dave oficjalnie przedstawił referat na konwencji Audio Engineering Society (AES) w Nowym Jorku, proponując USI (Universal Synthesizer Interface) jako możliwe rozwiązanie. Następnie zorganizował spotkanie wszystkich producentów klawiatur na targach NAMM w styczniu 1982 roku, w celu dalszego zgłębiania możliwości stworzenia wspólnego interfejsu. Po tym jak spotkał się z brakiem zgody i oporem ze strony wielu producentów, Dave spotkał się z czterema firmami: Roland, Korg, Yamaha i Kawai. Wspólnie dopracowywali specyfikację projektu w ciągu 1982 roku. W rezultacie powstał nowy standard interfejsu, nazwany przez Dave'a MIDI (Musical Instrument Digital Interface). Prophet-600 był pierwszym w historii produktem MIDI, dostarczonym w grudniu 1982 roku. Na targach NAMM w styczniu 1983 roku, Prophet-600 firmy Sequential Circuits i Roland Jupiter 6 zostały z powodzeniem połączone i zagrały razem. Dziś, ponad 30 lat później, MIDI jest używane wszędzie, każdego dnia, i wciąż jest w wersji 1.0 - co jest nie lada wyczynem w świecie stale rozwijającej się technologii i szybkiej dezaktualizacji.

 

1982 - MIDI

 

1982 - PROPHET-600

Prophet-600 był pierwszym instrumentem wyposażonym w MIDI. Posiadał on architekturę głosów podobną do Prophet-5, a także wbudowany arpeggiator i sekwencer.

 

1982 - PROPHET-600

 

1982 - PRO-FX

Pro-FX był zaawansowanym, rozszerzalnym, programowalnym systemem multiefektów. Był w stanie przechowywać do 64 programów, a jego kontroler systemowy mógł obsługiwać do 30 modułów. Moduły zawierały przesuwnik fazy, distortion, rozszerzalny mikser 4 x 2, 2-pasmowy parametryczny EQ, reverb, transpose/sync, flanger/chorus i cyfrowy delay. Godną uwagi cechą była funkcja glide, która płynnie przechodziła pomiędzy ustawieniami efektów. Było to bardzo innowacyjne jak na swoje czasy i nawet teraz jest to rzadka i pożądana cecha w high-endowych urządzeniach efektowych.

 

1982 - PRO-FX

 

1983 - PROPHET T8

Prophet T8 posiadał 8-głosową analogową polifonię, 76-nutową drewnianą klawiaturę z czułością velocity (pochodzącą z czujników optycznych na latających młoteczkach) i polifonicznym aftertouch. Firma New England Digital zakupiła klawiatury do swoich Synclavier, a T8 jest do dziś ceniona przez muzyków za swoje wyjątkowe odczucia.

 

1983 - PROPHET T8

 

1983 - DRUMTRAKS

Drumtraks był pierwszym automatem perkusyjnym wyposażonym w MIDI, opartym na samplach. Posiadał 12-bitowe sample, 12 głosów, 13 indywidualnych brzmień perkusyjnych, 100 patternów i 100 utworów. Każdy z 13 różnych dźwięków perkusji posiadał własną, programowalną regulację strojenia i głośności. Oferował sześć niezależnych wyjść audio

 

1983 - DRUMTRAKS

 

1984 - SIX-TRAK

Six-Trak był pierwszym multitimbralnym syntezatorem analogowym wyposażonym w MIDI. Posiadał 6 głosów, 6-częściowy multitimbral, 6-ścieżkowy sekwencer oraz arpeggiator. Był to również jeden z pierwszych instrumentów MIDI przeznaczonych do współpracy z komputerem - w tym przypadku Commodore 64. Oprogramowanie pozwalało na programowanie i zapisywanie głosów i sekwencerów.

 

1984 - SIX-TRAK

 

1985 - PROPHET-2000

Prophet 2000 był 12-bitową klawiaturą samplującą. Posiadał 512k pamięci na próbki, oraz możliwość wyboru częstotliwości próbkowania 16, 32, oraz 42kHz. Pamięć zewnętrzna dostępna była poprzez dyskietkę. Prophet 2000 posiadał MIDI, 8-głosową polifonię oraz arpeggiator. Jego analogowe filtry i VCA nadawały Prophetowi 2000 ciepła, które odróżniało go od innych samplerów z tego okresu.

 

1985 - PROPHET-2000

 

1986 - PROPHET VS

Prophet VS wprowadził nowy, rewolucyjny rodzaj syntezy cyfrowej zwanej syntezą wektorową. Z czterema cyfrowymi oscylatorami na głos i 127 przebiegami do wyboru, VS pozwalał graczom na dynamiczne przechodzenie pomiędzy oscylatorami w czasie rzeczywistym za pomocą joysticka. Rezultatem brzmieniowym były złożone, ewoluujące tekstury, niepodobne do niczego, co słyszano wcześniej lub później, dzięki czemu VS stał się instrumentem, na który do dziś jest duży popyt.

 

1986 - PROPHET VS

 

1986 - STUDIO 440

Studio 440 był pierwszym zintegrowanym systemem produkcji muzycznej, łączącym w sobie sekwencjonowanie, 12-bitowe próbkowanie i automat perkusyjny. Jak wiele instrumentów firmy Sequential, wyprzedzał swoje czasy i wprowadzał kilka innowacyjnych technologii z tamtego okresu, w tym wyjście MIDI z sekwencera i porty SCSI do przechowywania danych na zewnętrznych dyskach twardych. Sekwencer pozwalał na przechowywanie do 50,000 nut na 8 oddzielnych ścieżkach i zawierał funkcję swing, co było nowością w tamtych czasach.

 

1986 - STUDIO 440

 

1987 - PROPHET-3000

Sampler Prophet-3000 był finalnym produktem firmy Sequential i najbardziej zaawansowanym samplerem w tamtych czasach. Oferował 8-głosów i 2 MB pamięci stereo, 16-bitowe próbkowanie przy 48 KHz. Wyróżniał się nie tylko wyrafinowaną, wbudowaną edycją próbek i możliwością automatycznego zapętlania, ale także wyjątkowym brzmieniem, które było ciepłe, pełne i wyraziste. Zawierał również zdalny wyświetlacz LCD, ułatwiający edycję próbek i interakcję z systemem. Wyposażony był w obsługę zewnętrznych dysków twardych SCSI, opcjonalne rozszerzenie pamięci, dynamiczną alokację głosów z 8 indywidualnymi wyjściami oraz główne wyjście stereo. Magazyn Sound on Sound nazwał Prophet-3000 "...prawdziwie rewolucyjnym instrumentem... pochodzącym od jednej z najbardziej innowacyjnych firm, jakie kiedykolwiek produkowały instrumenty muzyczne."

 

1987 - PROPHET-3000