Samplery, Grooveboxy

Filtrowanie

Aktywne filtry

Grid
List

Samplery, Grooveboxy

Sampler – instrument muzyczny z grupy elektrofonów elektronicznych, odgrywający wcześniej nagrane próbki dźwięków (ang. samples) instrumentów akustycznych, innych dźwięków muzycznych lub niemuzycznych dźwięków wykorzystywanych w muzyce. Używany w samplingu.

Sampler sprzętowy

Są to "samodzielne" urządzenia zawierające jednostkę pamięci, która rejestruje i przechowuje dźwięk. Samplami można manipulować bezpośrednio na urządzeniu.

Samplery programowe

Samplery które działanie swoje realizują wewnątrz programu komputerowego dlatego do ich używania wystarczy komputer. Można z nimi współpracować za pomocą klawiatury i myszy komputerowej.

Jest to podstawowe narzędzie każdego producenta.

Grooveboxy

Groovebox to samodzielny elektroniczny lub cyfrowy instrument muzyczny do produkcji muzyki elektronicznej na żywo, opartej na pętlach, o wysokim stopniu kontroli użytkownika, ułatwiający improwizację. Termin "Groovebox" został pierwotnie użyty przez Roland Corporation w odniesieniu do MC-303, wydanego w 1996 r.

Groovebox składa się z trzech zintegrowanych elementów:

  • jednego lub kilku źródeł dźwięku, takich jak automat perkusyjny, syntezator lub sampler
  • sekwencera muzycznego
  • powierzchni kontrolnej, która jest połączeniem pokręteł (potencjometrów lub enkoderów obrotowych), suwaków, przycisków i elementów wyświetlających (diod LED i/lub ekranu LCD)

Rządzenie typu groove-box jest podobne do stacji roboczej. Ogólne różnice polegają na tym, że często nie zawiera lub zawiera tylko uproszczoną klawiaturę, jest przeznaczony do przenoszenia i zwykle zawiera więcej elementów sterujących. Podczas gdy stacja robocza jest często przeznaczona dla muzyków studyjnych i kompozytorów, grooveboxy są zaprojektowane bardziej z myślą o potrzebach wykonawców na żywo. Jednak urządzenia odpowiadające obu tym opisom są używane zarówno na scenie, jak i w studiu. Cechą charakterystyczną groove boxu jest możliwość zmiany przez wykonawcę zarówno sekwencji, jak i parametrów dźwięku w czasie rzeczywistym, bez przerywania występu.