Procesory efektowe
Filtrowanie
Aktywne filtry
Procesory efektowe
Procesory efektowe są urządzeniami elektronicznymi, które służą do modyfikacji sygnału dźwiękowego w celu uzyskania różnych efektów akustycznych. Procesory efektowe mogą być używane zarówno w systemach nagłośnienia profesjonalnym i studyjnym, jak i w systemach nagłośnienia domowego.
Do najpopularniejszych rodzajów efektów należą:
- Reverb - procesor dodający pogłos do sygnału dźwiękowego, czyli symulujący odbicia dźwięku od ścian i sufitu pomieszczenia. Reverb może być używany do nadania głębi i przestrzeni dźwiękowi lub do stworzenia iluzji nagrywania w określonym miejscu (np. kościele, sali koncertowej itp.).
- Delay - procesor opóźniający sygnał dźwiękowy o określony czas i odtwarzający go wielokrotnie z mniejszą głośnością. Delay może być używany do stworzenia efektu echa lub pogłosu lub do dodania rytmu i dynamiki dźwiękowi.
- Chorus - procesor tworzący kilka kopii sygnału dźwiękowego z lekkimi zmianami częstotliwości i fazy. Chorus może być używany do nadania bogactwa i ciepła dźwiękowi lub do stworzenia efektu wielogłosowości (np. chóru, orkiestry itp.).
- Flanger - procesor podobny do chorusa, ale z większymi zmianami częstotliwości i fazy. Flanger może być używany do stworzenia efektu metalicznego lub kosmicznego brzmienia.
- Phaser - procesor tworzący kilka kopii sygnału dźwiękowego z przesunięciem fazowym pomiędzy nimi. Phaser może być używany do stworzenia efektu falowania lub pulsowania dźwięku.
- Compressor - procesor zmniejszający zakres dynamiki sygnału dźwiękowego, czyli różnicę pomiędzy najcichszymi a najgłośniejszymi fragmentami. Compressor może być używany do wyrównania poziomu głośności lub podkreślenia ataku i wybrzmienia dźwięku.
- Limiter - procesor ograniczający maksymalny poziom głośności sygnału dźwiękowego. Limiter może być używany do zapobiegania przesterowaniu lub uszkodzeniu sprzętu nagłośnieniowego.
- Equalizer - procesor regulujący poziom głośności w określonych pasmach częstotliwości. Equalizer może być używany do korekcji tonalnej lub kształtowania brzmienia według własnych preferencji.
Procesory efektowe mogą być stosowane pojedynczo lub łącznie w celu uzyskania różnych kombinacji efektów akustycznych. Procesory efektowe mogą być wbudowane w inne urządzenia nagłośnieniowe (np. mikser, wzmacniacz) lub stanowić osobne moduły podłączane za pomocą kabli. Procesory efektowe mogą być sterowane ręcznie za pomocą pokręteł i przełączników lub automatycznie za pomocą pokręteł i przełączników lub automatycznie za pomocą programów komputerowych lub urządzeń zewnętrznych. Sterowanie ręczne pozwala na szybką i intuicyjną regulację parametrów efektów w zależności od potrzeb i gustu użytkownika. Sterowanie automatyczne pozwala na zaprogramowanie i zapamiętanie ustawień efektów dla różnych sytuacji i scenariuszy. Sterowanie automatyczne może być również synchronizowane z tempem lub rytmem muzyki za pomocą funkcji tap tempo lub MIDI clock.