Bliższe spojrzenie na technologię Sonicview
Interfejs audio Sonicview
Sonicview 16 oferuje 16 analogowych wejść audio, podczas gdy Sonicview 24 posiada ich 24. Jednak wewnętrznie, silnik miksujący FPGA obsługuje całkowitą liczbę 64 źródeł, włączając 40 kanałów wejściowych mono, 22 szyny miksów i główną szynę stereo. Spośród powyższych, dowolne 32 źródła mogą być wysłane i 32 mogą wrócić za pomocą wbudowanego interfejsu audio USB. Biblioteka Snapshotów w Sonicview pozwala na przechowywanie i szybkie przywoływanie ustawień routingu.
Innowacyjna technologia nowej generacji
Wyjątkowa, najnowocześniejsza wydajność Sonicview jest bezpośrednim wynikiem wiedzy inżynieryjnej Tascam, zgromadzonej przez wiele lat produkcji sprzętu audio do użytku profesjonalnego. Inżynierowie Tascam wykorzystali najnowsze osiągnięcia technologiczne, opierając się na wiedzy swoich specjalistów od przetwarzania sygnałów, aby zaimplementować 54-bitowe, zmiennoprzecinkowe przetwarzanie FPGA Sonicview, oryginalne algorytmy pogłosu i inne innowacyjne technologie nowej generacji.
Niesamowity silnik miksujący FPGA
Silnik miksujący Sonicview, oparty na 54-bitowej, zmiennoprzecinkowej, programowalnej przez użytkownika macierzy bramek (FPGA), jest głównym czynnikiem przyczyniającym się do najlepszej w swojej klasie jakości dźwięku miksera. Układ FPGA to programowalny układ scalony o bardzo wysokiej wydajności obliczeniowej i niskim zużyciu energii, w którym projektant może zaprogramować wiele operacji logicznych. W przeciwieństwie do CPU lub DSP, tylko niezbędne operacje przetwarzania są programowane w FPGA, dzięki czemu przetwarzanie równoległe może być wykonywane wydajnie, poprawiając wydajność obliczeniową.
Wraz ze wzrostem popularności monitorów dousznych wykonawcy stali się bardziej wrażliwi na opóźnienia, więc mikser cyfrowy musi utrzymywać latencję na jak najniższym poziomie. Przetwarzanie zmiennoprzecinkowe silnika miksującego daje możliwość elastycznej zmiany poziomów bez poświęcania rozdzielczości, zapewniając jednocześnie ultra-niską latencję, nawet w połączeniach analogowo-analogowych. Podczas gdy procesory zwykle komunikują się za pośrednictwem systemu operacyjnego ogólnego przeznaczenia lub magistral, FPGA może bezpośrednio uzyskiwać dostęp do źródeł danych. A ponieważ ma już wbudowaną logikę, zapewnia niskie opóźnienia i stałą prędkość reakcji. Dzięki zastosowaniu FPGA w silniku miksującym Sonicview, opóźnienie w układzie jest utrzymywane na poziomie dwóch próbek (20,8 µs) i osiąga bardzo niską latencję, wynoszącą 0,51 ms od wejścia mikrofonowego do wyjścia liniowego.
Ponadto, dzięki wysokiej wydajności przetwarzania, układ FPGA zużywa mniej obszaru obwodu do tego samego przetwarzania w porównaniu z procesorem CPU lub procesorem DSP. Ponieważ przetwarza tylko potrzebne operacje, FPGA oferuje wyższą wydajność energetyczną i mniejsze zużycie energii. W rezultacie, chociaż Sonicview ma wiele kolorowych dotykowych wyświetlaczy LCD i bogate zasilanie w obwodach audio, osiąga niskie zużycie energii na poziomie 65 watów dla Sonicview 16 i 85 watów dla Sonicview 24.
Rezultatem jest bezkompromisowa wydajność, włączając sieci Dante i liniowe systemy odsłuchu.
Po co miksować w 54 bitach float?
Silnik miksujący Sonicview wykorzystuje 54-bitowe przetwarzanie zmiennoprzecinkowe, które zapewnia optymalną równowagę między doskonałą jakością dźwięku i niskim zużyciem energii, wymagając jednocześnie mniejszej mocy obliczeniowej niż obsługa 64-bitowa. Jego 42-bitowy zakres dynamiczny dla danych audio jest wystarczający nawet wtedy, gdy jeden kanał jest używany do głośnych dźwięków, a drugi do cichych dźwięków, więc nawet ciche dźwięki mają bardzo dobrą rozdzielczość.
Dane audio o rozdzielczości ponad 32-bitowej dla lepszego przetwarzania i konwersji
Sonicview wykorzystuje 32-bitową konwersję A/C i C/A oraz 54-bitową rozdzielczość zmiennoprzecinkową do przetwarzania i transmisji sygnału, z 42 bitami używanymi do danych audio. Jedną z zalet precyzji wyższej niż 32-bitowa jest to, że wydajność filtra jest lepsza niż precyzja 24-bitowa często spotykana w cyfrowych produktach audio. Ponieważ najniższe częstotliwości korektora parametrycznego i korektora graficznego są niskie w porównaniu z częstotliwością próbkowania 96 kHz, wymagane są bardzo precyzyjne obliczenia, aby zapobiec pogorszeniu stosunku sygnału do szumu. Sonicview zapewnia precyzyjne obliczenia i wymaganą wysoką rozdzielczość.
Potężne przetwarzanie 96 kHz i efekty
Sonicview przetwarza dane audio z częstotliwością 96 kHz w całym łańcuchu sygnału, w przeciwieństwie do wielu cyfrowych mikserów tej klasy, które są ograniczone do 48 kHz. Procesor efektów wykorzystuje potężny 64-bitowy procesor ARM „system on a chip“ (SoC) z częstotliwością próbkowania 96 kHz. Korzystanie z SoC umożliwia pełne wewnętrzne przetwarzanie danych sygnałowych o dużej przepustowości, a współdzielenie pamięci podręcznej między układem FPGA i procesorem skutkuje zwiększoną szybkością przetwarzania. Ponieważ energochłonne podkładki IC do umieszczania układów scalonych na płycie nie są potrzebne w przypadku SoC, zużycie energii jest zmniejszone.
Słyszalnym rezultatem są doskonałe efekty, w tym szczegółowa kontrola i lepsza jakość dźwięku kompresorów, lepiej brzmiący EQ i wyjątkowy, bardzo szczegółowy, gęsty pogłos. Ta zwiększona gęstość pogłosu jest bardzo trudna do osiągnięcia w przypadku innych, tradycyjnych modeli.
Algorytmy pogłosu stereo i pogłosu typu plate w Sonicview to zupełnie nowe projekty, które wykorzystują moc obliczeniową miksera. W przypadku pogłosu typu plate zwiększyliśmy gęstość pogłosu jeszcze bardziej niż w pogłosie stereo i opracowaliśmy wiele sposobów tworzenia brzmień. Z wyjątkiem pełnoprawnych pogłosów typu modelującego, większość cyfrowych pogłosów ma tę samą bazę i korzysta z korektora, aby stworzyć dźwięk podobny do płyty. W przeciwieństwie do tego, pogłos typu plate w Sonicview tworzy lepsze brzmienie, wprowadzając odpowiedź impulsową drgań tłumiących do sygnału wejściowego. Wyspecjalizowany inżynier stworzył odpowiedź impulsową, która naśladuje wibracje stalowej płyty, aby uzyskać bardziej realistyczne wyniki.
A to dopiero początek: ponieważ wszystkie efekty Sonicview są dostępne w formacie wtyczek VST3, w przyszłości możliwe będzie dodawanie kolejnych efektów – funkcja ta jest zwykle dostępna tylko w bardzo wysokiej klasy mikserach cyfrowych.
Przedwzmacniacz mikrofonowy Tascam Class 1 HDIA
Opracowując przedwzmacniacz mikrofonowy HDIA oraz analogowe wejścia i wyjścia Sonicview, czerpaliśmy z ponad 50-letniego doświadczenia Tascam w projektowaniu akustycznym, w połączeniu ze świeżymi pomysłami naszych inżynierów. W kluczowych obszarach obwodu zastosowano duże i starannie dobrane kondensatory, aby uzyskać projekt zasilania, które zapewnia energię wymaganą do obsługi niskich częstotliwości i głośnych sygnałów. Elementy dyskretne, takie jak kondensatory, rezystory i cewki, zostały starannie dobrane. Przeprowadzono intensywne badania w celu uzyskania najbardziej dopasowanych współczynników filtra AC.
W wyniku tych intensywnych badań i rozwoju, wraz z testami w terenie przeprowadzonymi przez profesjonalnych inżynierów dźwięku, osiągnęliśmy brzmienie, które reprodukuje bogate niskie częstotliwości i rozszerzone wysokie tony, zachowując jednocześnie charakterystyczną przejrzystość dźwięku Tascam. Rezultatem jest najlepszy w swojej klasie dźwięk, który nigdy nie rozczarowuje.
Perfekcyjna integracja z sieciami audio IP
Wbudowany moduł Dante
Sonicview posiada interfejs Dante z 64-wejściami/64-wyjściami. Niezależnie od tego, czy instalacja audio jest duża, średnia czy mała, istnieje potrzeba połączenia wszystkiego razem: mikserów, rejestratorów, głośników, wzmacniaczy mocy, mikrofonów i innych. Zazwyczaj wiąże się to z ogromną liczbą kabli, ograniczonymi możliwościami połączeń i plątaniną, która jest podatna na szumy i zakłócenia.
Dante umożliwia przesyłanie nieskazitelnego dźwięku cyfrowego przez standardowe, cienkie kable Cat 5, przy użyciu złączy i switchy Ethernet do dowolnego urządzenia obsługującego Dante. Przypisywanie połączeń odbywa się za jednym kliknięciem w oprogramowaniu kontrolnym Dante (stworzonym przez Audinate).
Sieci Dante audio-over-IP obejmują tysiące systemów koncertowych, jak również systemów instalacyjnych w studiach nagraniowych, stacjach radiowych, salach konferencyjnych, świątyniach i wielu innych. Konsolety Sonicview mogą służyć jako centrum audio tych systemów, dzięki wbudowanemu interfejsowi Dante, który obsługuje Dante Domain Manager, a także współpracę z AES67 i SMPTE 2110. Dwa porty Dante w Sonicview zapewniają redundantną komunikację.
Dante Domain Manager (DDM)
Dante Domain Manager tworzy domenę niezależną od konfiguracji sieci i umożliwia zarządzanie urządzeniami Dante (ustawieniami routingu, bezpieczeństwem itp.) dla każdej domeny. Oferuje konfigurowalne zarządzanie bezpieczeństwem każdej domeny i elastycznych sieci, które można wdrożyć w podsieciach lub w całej sieci WAN, a także monitorowanie w czasie rzeczywistym za pomocą pulpitu nawigacyjnego, szczegółowe raporty z audytów i zdalne monitorowanie za pośrednictwem SNMP.
Tryb AES67
Opracowany przez Audio Engineering Society, AES67 jest standardem technicznym, który umożliwia współpracę między różnymi sieciowymi systemami audio opartymi na protokole IP, takimi jak Ravenna, Livewire, Q-LAN i Dante. Ponieważ jest to rutowalny protokół IP, AES67 umożliwia skalowanie rozwiązań audio-over-IP poza proste sieci lokalne, przechodząc przez routery i switche.
Tryb AES67 w Sonicview umożliwia konsolecie tworzenie i odbieranie strumieni AES67 oraz routing AES67 za pomocą Dante Controller.
Tryb SMPTE ST 2110-30
SMPTE 2110 to zestaw standardów opracowanych przez Stowarzyszenie Inżynierów Filmowych i Telewizyjnych (SMPTE), opisujących sposób przesyłania multimediów cyfrowych przez sieć IP – przydatny przede wszystkim w obiektach produkcji i dystrybucji programów telewizyjnych, w których jakość i elastyczność są ważniejsze niż wydajność przepustowości. SMPTE 2110 jest podzielony na kilka części. ST 2110-30 to część odnosząca się do transportu audio i oparta na AES67.
Tryb SMPTE ST 2110-30 w Sonicview pozwala na wzajemną współpracę ze standardami VoIP (Voice over IP) w urządzeniach nadawczych. Tworzy przepływy audio zgodne z ST 2110-30, które mogą być kierowane za pomocą Dante Controller (wymagany jest Dante Domain Manager).
Definiowalne klawisze zapewniające natychmiastowy dostęp do kluczowych funkcji
Podczas miksowania wydarzenia, zwłaszcza na żywo, musisz być w stanie sprawić, by wszystko działo się bardzo szybko, a jednocześnie mieć oko na swój miks. 18 definiowalnych klawiszy użytkownika w Sonicview umożliwia dostęp do różnych funkcji za naciśnięciem jednego przycisku. Pełnokolorowe diody LED pozwalają pogrupować każde źródło wejściowe i każdą funkcję według dziesięciu kolorów i łatwo je przeglądać. Na przykład: przypisz wszystkim przyciskom Mute kolor czerwony, wszystkim przyciskom monitorów kolor niebieski, a przyciskowi Talkback kolor zielony. Użyj schematu kolorów, który najlepiej pasuje do Twojego stylu pracy.
Definiowalne funkcje obejmują:
- Tap Tempo: ustawienie parametru tempa dla FX
- Mute Group: wł./wył. grupowe wyciszenie
- Send: wł./wył. wysyłki modułu
- Sends On Fader: przełączenie prostego wysyłania za pomocą jednego przycisku
- Snapshot:
- - Select: wybieranie po kolei, wybieranie bezpośrednie
- - Recall: przywoływanie po kolei, przywoływanie po numerze, przywołanie podwójnym wciśnięciem
- - Store: zapisanie aktualnego Snapshota, zapisanie po numerze, zapisanie podwójnym wciśnięciem
- Talk-back: wł./wył.
Odsłuch:
- Wybór źródła
- Kontrola Mute
- Kontrola DIM
Elastyczna kontrola submiksów poprzez DCA
Miksery Sonicview są wyposażone w osiem grup DCA (Digitally Controlled Amplifiers), dzięki czemu można łatwo kontrolować poziomy dla grup kanałów. Kiedy już zmiksujesz i obrobisz bębny tak jak chcesz, przypisz kanały perkusyjne do DCA. Teraz możesz kontrolować ogólny poziom submiksu za pomocą jednego tłumika, a jednocześnie nadal dostosowywać poszczególne kanały perkusyjne w DCA w razie potrzeby. Użyj grup DCA do sekcji chórków, dęciaków lub smyczków – dowolnej grupy kanałów dla których chcesz kontrolować całkowity poziom i nie potrzebujesz procesować całej grupy. Możesz nadać każdej grupie DCA nazwę, kolor i ikonę, jak również wyciszać i solować.
Szyny wyjściowe również mogą być przypisane do DCA, więc możesz np. stworzyć kilka miksów monitorowych na niezależnych szynach, włączając ich processing i kontrolować całkowity poziom grupy monitorów poprzez jedno DCA. Możesz nawet przypisać kilka grup DCA do innej grupy DCA aby kontrolować poziom dwóch lub więcej submiksów DCA za pomocą jednego tłumika. Sonicview pozwala Ci kontrolować praktycznie dowolną kombinację submiksów, w dowolny sposób. Wreszcie, możesz przypisać grupy DCA do programowalnych przycisków warstw aby wybrać dowolną kombinację kanałów. Grupy DCA i szyny wyjściowe są kontrolowane przez zmotoryzowane tłumiki.